Informacja prasowa
Sekwencje #2:
Spoza granic mowy
Monika Drożyńska
Erna Rosenstein
Druga wystawa z cyklu Sekwencje
11 – 22 maja 2022
Kompleks „Centrum Giełdowe”
Książęca 4, Warszawa
11 maja 2022 roku w Centrum Giełdowym w Warszawie odbyła się długo wyczekiwana wystawa Spoza granic mowy. Prace Moniki Drożyńskiej i Erny Rosenstein pochodzą z kolekcji Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej i Biura Wystaw w Warszawie i uświetniły one cykl wystaw zatytułowany #Sekwencje_2.
Sylwia Szymaniak i Sarmen Beglarian, kuratorzy cyklu wystaw Sekwencje, zestawili hafty Moniki Drożyńskiej z surrealistycznymi rysunkami i obrazami Erny Rosenstein pozwalając przyjrzeć się warstwie języka wypowiedzi artystycznej.
Erna Rosenstein wyrażała się w sztuce poprzez abstrakcję . Jej surrealistyczny język podkreślał niemożność wypowiedzi towarzyszących jej myśli, świadczył o wizualnej nie wypowiadalności doświadczeń, które przeżyła. Język wypowiedzi Erny Rosenstein był „spoza granic mowy“, jak artystka zatytułowała swój tomik wierszy wydany w 1976 roku. Natomiast językiem wypowiedzi Moniki Drożyńskiej jest haft, tradycyjna technika zdobnicza, który jest dla artystki jednym ze sposobów na wyrażenie emocji. Drożyńska wykorzystując nieoczywistość i giętkość języka, wydobywa w swoich pracach dwuznaczność przekazywanej treści.
Erna Rosenstein i Monika Drożyńska reprezentują różne pokolenia. Jak pisze prof. Maria Poprzęcka w katalogu wystawy:
„Inny czas, inne twórcze osobowości, nade wszystko inne zasoby życiowych doświadczeń. Spotkanie artystek nie rozgrywa się w sferze bezpośrednich odniesień czy inspiracji. Rozgrywa się w wymianie między napisanym słowem a patrzącym okiem, między mową a widzeniem.“
Prezentowane prace pochodzą z prywatnych kolekcji, dzięki uprzejmości Moniki Drożyńskiej, Artura Sandauera, Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej i Biura Wystaw w Warszawie.
Wystawa ta jest już drugą z czterech wystaw realizowanych w Centrum Giełdowym w Warszawie. Sztuka współczesna w pewien sposób ma spójną charakterystykę ze światem finansów, w obu dziedzinach odpowiednie wybory inwestycji mogą dać nie tylko współmierne zyski, ale także radość z właściwie dokonanego wyboru. Dzieła sztuki dodatkowo pozwalają kształtować przestrzeń w której z nimi obcujemy.
Noty biograficzne o artystkach, których prace zostaną pokazane na wystawie Sekwencje #2:
Monika Drożyńska
1979 roku w Nowym Sączu.
Mieszka i pracuje w Krakowie.
Hafciarka, aktywistka, artystka sztuk wizualnych. Absolwentka i doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Interesuje się językiem, który bada przy pomocy haftu ręcznego na tkaninie. Współpracowała z Zachętą Narodową Galeria Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, MUMOK – Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien w Wiedniu, Ludwig Múzeum – Muzeum Sztuki Współczesnej w Budapeszcie, BOZAR – Centrum Sztuk Pięknych w Brukseli, Sotheby’s’s Tel Aviv. Prace artystki znajdują się w kolekcji Bunkra Sztuki, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej Mocak w Krakowie, Muzeum Narodowego w Kijowie, Lentos Kunstmuseum w Linz w Austrii.
Erna Rosenstein
17 maja 1913 roku we Lwowie,
10 listopada 2004 w Warszawie.
Malarka i poetka. W latach 1932–1934 Erna Rosenstein studiowała w Wiener Frauenakademie, a następnie w latach 1934–1936 w Krakowie, w Akademii Sztuk Pięknych. Podczas studiów nawiązała kontakty ze studencką Grupą Krakowską m.in. z malarzem i grafikiem Jonaszem Sternem. Podczas drugiej wojny światowej znajdowała się z rodzicami we Lwowie. W 1942 udało jej się uciec z tamtejszego getta. Po wyjeździe ze Lwowa, ukrywała się pod przybranymi nazwiskami najpierw w Warszawie, a po 1944 – w Częstochowie. Po wojnie stała się częścią krakowskiej awangardy. Współtworzyła odradzającą się II Grupę Krakowską, m.in. wraz z Tadeuszem Kantorem, Jonaszem Sternem, Marią Jaremą, Jadwigą Maziarską, Arturem Sandauerem. Jej prace ostatnio były pokazywane na wystawach zbiorowych w Tate Modern (Londyn 2022), The Metropolitan Museum of Art (Nowy Jork 2021), oraz na wystawach indywidualnych w Hauser & Wirth (Nowy Jork 2021), Galerii Szydłowski (Warszawa 2019), Fundacji Galerii Foksal (Warszawa 2022).
Kuratorzy: Sarmen Beglarian, Sylwia Szymaniak
Media Relations: Katarzyna Szulim
Architektura wystawy: Aneta Faner
Identyfikacja wizualna: Tomasz Bersz
Mecenasi:
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
Centrum Giełdowe S.A.
New Solutions Factor
Sponsor:
Bank Gospodarstwa Krajowego
Partnerzy:
Poczta Polska S.A.
Poczta Polska
Ochrona Wineonline
Varvaglione 1921
BZK ALCO S.A.
Deli3 Kuchnia & Wino
Catering aleje3
Organizator: Agencja Don’t Worry
Media: Commfort Public & Trade Relations
Partnerzy merytoryczni: Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Biuro Wystaw w Warszawie