Rynek PR w czasach pandemii

2020-06-21
 news,

Jak wygląda rynek PR w czasach pandemii? Jak utrzymać świadomość marki podczas izolacji? Na te i inne pytania specjalnie dla portalu ZmianySpoleczne.pl, odpowiedzi udzieliła Katarzyna Dębicka, właścicielka Agencji PR – Commfort Group.

 

Jak zareagował rynek PR na ograniczenia społeczne i ekonomiczne podczas lockdown ’u spowodowanego pandemią koronawirusa? 

Sektor Public Relations (PR) w dobie kryzysu zmienił się gwałtownie i będzie nadal przechodził przeobrażenia. Teraz jeszcze bardziej liczy się tu refleks, elastyczność i nowatorskie podejście. Dotychczas używane globalne strategie zastąpią nowe –  z defragmentaryzowane i bardziej spersonalizowane. Będziemy mieli do czynienia z nowym spojrzeniem oraz zapotrzebowaniem na odświeżone działania PR.

Jakie będą nowe strategie? Komunikacja kryzysowa, doradztwo, działania wizerunkowe, a może coś jeszcze innego?

Obecnie agencja PR powinna mocno komunikować stan w jakim znajduje się marka oraz plany przedsiębiorstwa na najbliższe tygodnie, miesiące. Firmy, które dobiorą źle zaprojektowaną strategię komunikacji czy wdrożą niedostosowaną kampanię wizerunkową, mogą nie dotrwać do końca kryzysu albo utracić zaufanie klientów. Klasyczne obszary PR – zarządzanie kryzysem, komunikacja, działania wizerunkowe z uwzględnieniem CSR a także e-commerce – wymagają teraz szczególnej uwagi, a specjaliści będą bardzo poszukiwani. Nowością będą selektywne grupy odbiorców i narzędzia pozwalające te grupy tworzyć i moderować. Czas na nowe media o mniejszych, ale lokalnie ważnych zasięgach, np. blogerzy czy youtuberzy. To do nich już teraz płynie część budżetów, a ten dedykowany trend, według moich obserwacji i doświadczenia, jeszcze się umocni.

Czy świat online i alternatywne formy komunikacji to dobre rozwiązanie komunikacji na przyszłość?

Oczywiście. W neuronowym społeczeństwie wydaje się to być jedynym słusznym kierunkiem. To w sieci się dziś komunikujemy, szukamy rozrywki i robimy zakupy. Pracujemy i uczymy się online. Po pandemii wiele pozostanie codziennością. A zatem wszelkie działania wspierające interakcje online zyskają teraz na znaczeniu. Rynek PR musi sięgać po nowoczesne narzędzia i stawiać na alternatywne formy budowania i podtrzymywania relacji. To czas, gdy konieczna jest biegłość w świecie digital. Dziś spotykamy się w na wideokonferencjach i chatach, w social media, na YouTube, Instagram Live, korzystamy z webinarów, podcastów. Firmy muszą sprawnie zaznaczyć swoją obecność w sieci i zoptymalizować działania w obszarze komunikacji oraz marketingu internetowego. Zadbać o nową jakość mailingu, contentu na stronach z uwzględnieniem skutecznego SEO.

Nasza Agencja już przed pandemią działała w tych obszarach tworząc internetowe biura prasowe, newslettery, wykorzystując skutecznie Influencer marketing m.in. właścicieli firm, prezesów. Takie działania po pandemii pozwolą zbudować społeczność opartą na wspólnych wartościach oraz zainteresowaniach i to będą prawdziwi odbiorcy, którzy będą wręcz czekać na treści skierowane do nich.

Czy to znaczy, że tylko najsilniejsi przetrwają?

To czas oraz systemowe formy pomocy będą kluczowe dla biznesu. Redukcja wydatków na działania PR wydaje się nieunikniona, ale na pewno nie w sektorze ochrony zdrowia, medycyny, ubezpieczeń, IT, e-commerce, a w większości dla takich branż świadczymy usługi. Wiele zależy tu od szybkości reakcji zarządów zagrożonych przedsiębiorstw. Zatrudnienie Agencji PR dla wielu podmiotów będzie wymagało otwartości na taką współpracę i wprowadzenia nowatorskich rozwiązań. Ten kryzys pokonają te podmioty, które będą umiały zbudować zaufanie pomiędzy władzami firmy a pracownikami czy dostawcami, oraz pomiędzy firmą a odbiorcami. Jeśli polska lokalna firma wprowadzi działania na poziomie zrozumienia, empatii, cierpliwości w budowaniu dedykowanego dotarcia, o którym wcześniej wspominałam, też przetrwa ten czas.

Teraz siłą jest elastyczność w biznesie, a nie skostniałe procedury czy ślepy pęd po realizację targetu. Dziś ważne jest też, aby wspólnie dzielić się wiedzą, doświadczeniem i przemyśleniami jak budować komunikację i mam nadzieję, że nam wszystkim taki model postępowania ułatwi odnalezienie nowej drogi w relacjach z klientami w już post pandemicznym świecie.